Twee biljoen legaal gestreamde songs in de Verenigde Staten in 2019, een paar supersterren die met elkaar het meeste geld in de popsector verdienen, slow ticketing en file-sharing die hun intrede hebben gedaan: de muziekindustrie is in korte tijd ingrijpend veranderd.
Paul McCartney, Taylor Swift, Rihanna, 50 Cent, Gloria Estefan, Billy Joel, Paul Simon en heel veel andere bekende popmuzikanten, maar ook managers en impresario's, laten zien hoe de muziekindustrie tegenwoordig werkt. Waar het (vele) geld mee wordt verdiend. Hoe het komt dat sommige artiesten een superster worden, terwijl even getalenteerde muzikanten anoniem en relatief arm blijven. Hoe de zwarte markt voor concertkaartjes ontstaat. Wat de volgende fase is in de streamingrevolutie.
De auteur heeft zich gebaseerd op vele interviews, een enquête onder ruim 1200 professionele musici en een uitgebreide data-analyse. Met Rockonomics geeft Alan Krueger een unieke inkijk in alle economische aspecten van de muziekindustrie, en hij laat zien dat ook óns leven door dezelfde economische principes wordt gevormd.