Deze uitgave licht recente visies op de behandeling van dyslexie en dysorthografie toe. Het is een uitgesproken doeboek. Via in detail uitgeschreven therapeutische sessies komen de therapeut, het kind en ook de ouders in beeld. Deze mediatiesetting is uniek.
Al te vaak wordt de aanwezigheid van ouders tijdens therapie als ‘pottenkijken’ ervaren. Dit is een gemiste kans. De auteur geeft aan hoe ouders als cotherapeut kunnen worden ingeschakeld, zowel tijdens de sessies als thuis, door bijvoorbeeld dagelijks een korte oefenperiode in te lassen met hun kind. Een andere troef is de grote domeinspecificiteit van de sessies. De oefeningen zijn stap voor stap uitgewerkt en gekaderd binnen specifieke doelstellingen. Ze zijn erop gericht zo veel mogelijk in te oefenen, vooral van de metafonologe kennis en het snel serieel (letter) benoemen. De therapeutische sessies kunnen worden toegepast bij kinderen vanaf het eerste leerjaar/groep 3 tot en met bij volwassenen, voor wie dan uiteraard het tempo van de oefeningen wordt opgedreven.
Dit boek richt zich tot de behandelaars van dyslexie en dysorthografie: leerkrachten, therapeuten en begeleiders en – niet te vergeten – ouders.
Ludo Cuyvers is voorzitter van het Centrum voor Leerstoornissen in Neerpelt. Hij is ook gastdocent aan de Lessius-Hogeschool in Antwerpen, waar hij mee aan de wieg stond van het MDCL – Multidisciplinair Diagnostisch Centrum voor Leerstoornissen.