De ToM-basistraining is een complete training die bedoeld is om kinderen en jongeren
met een autismespectrumstoornis en/of een verstandelijke beperking in de leeftijd
van 8-14 jaar te helpen om emoties, gedrag en gevoelens te leren herkennen bij zichzelf,
maar vooral ook bij een ander.
ToM staat voor ‘Theory of Mind’, wat wil zeggen: nadenken over de gedachten van
anderen.
Vele mensen met een autismespectrumstoornis en/of een verstandelijke beperking
hebben moeite om zich in te leven in de gevoelens, emoties en gedachten van een
ander. Voor hen is het lastig om de wereld van anderen te begrijpen en daar op een
gepaste manier op te reageren. Ze hebben dan ook hulp nodig om iets te begrijpen
van onze wereld die bol staat van, voor hen vaak onbegrijpelijke, interacties tussen
mensen.
In het boek Leren denken over denken en leren begrijpen van emoties, ontwikkelde
dr. Pim Steerneman een training om sociale interacties en meer specifiek ‘Theory
of Mind’ te oefenen. Op De Zonnehoek, school voor zeer moeilijk lerende kinderen
in Apeldoorn, is deze training verder uitgewerkt. Daarnaast bleek het wenselijk een
compleet werkboek te maken, waardoor zowel de kinderen, als familie, groepsleiding,
meesters en/of juffen, optimaal betrokken raakten bij de training. Ook ontstond passend
materiaal. Het eindresultaat is een zeer praktisch totaalpakket, waarmee leerkrachten,
IB-ers, trainers, coaches, hulpverleners en groepsleiders, meteen aan de
slag kunnen.
ToM-basistraining bestaat uit:
• Handleiding met lesbeschrijvingen
• Werkboek (apart verkrijgbaar voor de leerlingen, ISBN 9789044133141)
• Materiaal, zoals fotokaarten, praatkaartjes, pictogrammen, emotiethermometer e.d.
• Downloads, zoals een informatiefolder, certificaat voor de deelnemers, ToM-spel,
eindverslag enz.
Mirjam van Campen-Hoekstra is al jaren werkzaam in het ZMLK-onderwijs. Zij heeft
veel ervaring in het werken met leerlingen met een verstandelijke beperking, vaak
in combinatie met een stoornis in het autistisch spectrum. Zij heeft op grond van
haar jarenlange praktijkervaringen de methode van dr. P. Steerneman bewerkt tot een
handzaam instrument.
Mirjam van Campen-Hoekstra is al jaren werkzaam in het ZMLK-onderwijs. Zij heeft
veel ervaring in het werken met leerlingen met een verstandelijke beperking, vaak
in combinatie met een stoornis in het autistisch spectrum. Zij heeft op grond van
haar jarenlange praktijkervaringen de methode van dr. P. Steerneman bewerkt tot een
handzaam instrument.