Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Nous utilisons des cookies dans le but suivant :
Assurer le bon fonctionnement du site web, améliorer la sécurité et prévenir la fraude
Avoir un aperçu de l'utilisation du site web, afin d'améliorer son contenu et ses fonctionnalités
Pouvoir vous montrer les publicités les plus pertinentes sur des plateformes externes
Gestion des cookies
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Cookies techniques et fonctionnels
Ces cookies sont indispensables au bon fonctionnement du site internet et vous permettent par exemple de vous connecter. Vous ne pouvez pas désactiver ces cookies.
Cookies analytiques
Ces cookies collectent des informations anonymes sur l'utilisation de notre site web. De cette façon, nous pouvons mieux adapter le site web aux besoins des utilisateurs.
Cookies marketing
Ces cookies partagent votre comportement sur notre site web avec des parties externes, afin que vous puissiez voir des publicités plus pertinentes de Club sur des plateformes externes.
Une erreur est survenue, veuillez réessayer plus tard.
Il y a trop d’articles dans votre panier
Vous pouvez encoder maximum 250 articles dans votre panier en une fois. Supprimez certains articles de votre panier ou divisez votre commande en plusieurs commandes.
Paul Tillich (1886-1965) geldt als een der belangrijkste denkers van de moderne tijd. Met zijn wijsgerige theologie nam hij een unieke positie in op het snijvlak van liberalisme en orthodoxie, van idealisme en realisme, en zelfs van protestantisme en katholicisme. «De moed om te zijn» wordt alom gezien als het hoogtepunt van zijn rijke oeuvre.
Tillich maakte als legerpredikant de verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog mee, hetgeen een onuitwisbare indruk op hem maakte. Na omzwervingen langs diverse leerstoelen godsdienstfilosofie werd hij in 1929 hoogleraar in Frankfurt. Daar verzette hij zich actief tegen de opkomst der nationaalsocialisten. Na de «machtsovername» van Hitler in 1933 volgde exil naar de Verenigde Staten, waar hij doceerde aan de universiteiten van New York, Harvard en Chicago.
Voor Tillich betekende filosofisch denken over religie het telkens opnieuw bepalen van de inhoud, waarde en waarheid van de christelijke boodschap. Volgens hem dient het christendom steeds weer positie te kiezen tegenover wijsgerige vragen die voortkomen uit de culturele werkelijkheid van alledag. Daarom kan religie geen verzameling dogma’s zijn, maar moet zij een voortdurende queeste zijn naar waarheid, naar God, en bovenal naar de mens.
Uiteindelijk bracht deze visie hem tot de formulering van wat hij zag als de meest wezenlijke vraag voor elke theologie en elke filosofie: «Wie ben ik?»
Met zijn invloedrijke De moed om te zijn gaf Tillich een nieuwe relevantie aan de grote levensvragen omtrent angst (voor de dood en zinloosheid) en moed (om samen te leven en zichzelf te zijn). Aldus biedt dit klassieke werk over de grenzen en de mogelijkheden van het menselijk bestaan zicht op een waarachtig begrip van de zin van het leven.
«Een meesterlijke analyse. Een zeldzaam goed boek dat aan de mens in deze tijd werkelijk steun kan geven.» – Wending
«Overtuigend en bezielend.» – The New York Times
«Dit zorgvuldig vertaalde werk is relevant voor iedereen die zoekend is naar waarheid en naar betekenis rond de grote levensvragen omtrent dood en zinloosheid, omtrent leven met anderen en met zichzelf. Een boek dat ook vandaag en morgen belangrijk is.» – Prof. dr. F.J. Heggen