Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Nous utilisons des cookies dans le but suivant :
Assurer le bon fonctionnement du site web, améliorer la sécurité et prévenir la fraude
Avoir un aperçu de l'utilisation du site web, afin d'améliorer son contenu et ses fonctionnalités
Pouvoir vous montrer les publicités les plus pertinentes sur des plateformes externes
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Cookies techniques et fonctionnels
Ces cookies sont indispensables au bon fonctionnement du site internet et vous permettent par exemple de vous connecter. Vous ne pouvez pas désactiver ces cookies.
Cookies analytiques
Ces cookies collectent des informations anonymes sur l'utilisation de notre site web. De cette façon, nous pouvons mieux adapter le site web aux besoins des utilisateurs.
Cookies marketing
Ces cookies partagent votre comportement sur notre site web avec des parties externes, afin que vous puissiez voir des publicités plus pertinentes de Club sur des plateformes externes.
Une erreur est survenue, veuillez réessayer plus tard.
Il y a trop d’articles dans votre panier
Vous pouvez encoder maximum 250 articles dans votre panier en une fois. Supprimez certains articles de votre panier ou divisez votre commande en plusieurs commandes.
Radicale omslagen doorkruisten het heel gewone leven van de Duitse spoorwegwerker Ernst Otto (1880-1956). Om voor zichzelf en zijn gezin te kunnen blijven zorgen, mocht hij zich niet van zijn stuk laten brengen.
Ernst Otto en zijn tijdgenoten werden met ingrijpende gebeurtenissen geconfronteerd. Met een wereldoorlog gevolgd door bezetting, grenscorrecties, staatkundige hervormingen, twee revoluties en een ongekende financiële crisis met galopperende inflatie. Op zijn weg kwam hij economische opgang en neergang bij voortdurend veranderende arbeidsomstandigheden tegen. En heel veel daarin ronddobberende mensen. Otto werkte op uiteenlopende plaatsen in Duitsland, in het buitenland en op zee.
Hoe hij zich staande hield, vertelt het dagboek dat hij over zijn jeugd en arbeidzame leven bijhield. Het niet eerder gepubliceerde document is nu bezorgd en vertaald door Geert Setola, Ernst Otto's in België geboren en getogen familielid. Met toestemming van Otto's kleindochter. Geert Setola werkt al vele jaren vanuit Oirsbeek als grafisch ontwerper, beeldend kunstenaar en schrijver.
Op de achtergrond van Otto's leven speelt mee dat hij zijn werkervaringen opdeed bij de elkaar opvolgende Duitse spoorwegmaatschappijen van zijn tijd. Weinigen konden hem dat nazeggen.
We zien niet hoe de structuur van spoorwegmaatschappijen schoksgewijs werd omgegooid maar wel de uitwerking ervan op mensen als Otto die er werkten. Het is dan ook vooral de ongewisheid van de tijden die het dagboek spannend maakt.
Ernst Otto toont zich vanachter de schrijftafel een man van onopgesmukte waarnemingen. Achteraf blijken de feiten die hij aanhaalt te kloppen, de ervaringen echt, de meningen zuiver. Alles wat hij schrijft is eenvoudig, direct en raak. Bescheiden vakmanschap als tegengif tegen nepnieuws.
Hoewel Otto nadrukkelijk wilde dat zijn dagboek niet wordt gezien als een aanzet voor een roman, ga je onwillekeurig een beetje houden van de personen die er in opdoemen. Vooral wanneer hij schetst wat 'gewone mensen' indertijd niet allemaal moesten doen om zich staande te houden.