Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Nous utilisons des cookies dans le but suivant :
Assurer le bon fonctionnement du site web, améliorer la sécurité et prévenir la fraude
Avoir un aperçu de l'utilisation du site web, afin d'améliorer son contenu et ses fonctionnalités
Pouvoir vous montrer les publicités les plus pertinentes sur des plateformes externes
Gestion des cookies
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Cookies techniques et fonctionnels
Ces cookies sont indispensables au bon fonctionnement du site internet et vous permettent par exemple de vous connecter. Vous ne pouvez pas désactiver ces cookies.
Cookies analytiques
Ces cookies collectent des informations anonymes sur l'utilisation de notre site web. De cette façon, nous pouvons mieux adapter le site web aux besoins des utilisateurs.
Cookies marketing
Ces cookies partagent votre comportement sur notre site web avec des parties externes, afin que vous puissiez voir des publicités plus pertinentes de Club sur des plateformes externes.
Une erreur est survenue, veuillez réessayer plus tard.
Il y a trop d’articles dans votre panier
Vous pouvez encoder maximum 250 articles dans votre panier en une fois. Supprimez certains articles de votre panier ou divisez votre commande en plusieurs commandes.
Hoe kan de schoolleider leidinggeven aan het ontwikkelen van een schoolcultuur die gericht is op samenwerken, onderzoeken en leren? Het is verleidelijk om leraren die met vragen en problemen komen pasklare oplossingen te bieden. Maar ze worden meer geholpen door juist geen antwoorden te geven en in tegendeel nog meer vragen te stellen. Uiteindelijk zullen ze dan zelf hun oorspronkelijke vraag beantwoorden. Waarschijnlijk komt er dan ook een betere oplossing die bovendien eerder uitgevoerd zal worden, omdat de leraar ze zelf bedacht heeft. Vragen stellen ondersteunt leerprocessen.
De auteurs werken met een analysekader dat behulpzaam is om vragen te stellen en niet meteen in actie te schieten, maar eerst goed te kijken wat er nu echt aan de hand is.
De titel van het boek is dan ook: Leidinggeven aan een lerende school. Welke vragen heb jij vandaag gesteld?
"Leiderschap is belangrijker dan ooit. En dan komt er een boek uit waarin in het eerste deel casussen staan die lezen als een roman en waarvan je als schoolleider denkt: ‘dit gaat over mij’. In het tweede deel van het boek zitten antwoorden en modellen in die vertellen: zo kan ik leiding geven aan een lerende school. We hebben hier een boek dat onze handelingsverlegenheid voor een groot deel kan ondervangen. Ik vind het een mooi boek: alle schoolleiders kunnen hier iets mee."Petra Van Haren, voorzitter van Algemene Vereniging van Schoolleiders - AVS, september 2018.
Ingrid Verheggen was lerares Nederlands, afdelingsleider, conrector en rector. Daarna maakte zij deel uit van de directie van onderwijsadviesbureau APS, onder meer als directeur voortgezet onderwijs. Ook was zij bestuurder van de Almeerse Scholen Groep, met als aandachtsveld onder andere Primair Onderwijs.
Loes van Wessum was lerares in het basisonderwijs en docent-onderzoeker bij de Vakgroep Onderwijskunde van de Universiteit Utrecht, waar ze promoveerde op een onderzoek naar samenwerking tussen docenten in het Voortgezet Onderwijs. Ze werd lid van het managementteam bij onderwijsadviesbureau Eduniek, waar ze ook schoolleiders adviseerde bij veranderkundige vraagstukken. Vervolgens was ze bestuurlijk adviseur en onderwijskundig onderzoeker bij BMC. Ze was tevens verantwoordelijk voor het implementeren van een nieuw onderzoekscurriculum bij zes eerstegraadslerarenopleidingen bij de Hogeschool van Amsterdam en hoofdonderzoeker bij het Lectoraat van Edith Hooge. Momenteel werkt ze aan professionaliserings- en onderzoeksprojecten bij Windesheim Flevoland, waar ze aangesteld is als Associate Lector Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding.