Vous voulez être sûr que vos cadeaux seront sous le sapin de Noël à temps? Nos magasins vous accueillent à bras ouverts. La plupart de nos magasins sont ouverts également les dimanches, vous pouvez vérifier les heures d'ouvertures sur notre site.
  •  Retrait gratuit dans votre magasin Club
  •  7.000.000 titres dans notre catalogue
  •  Payer en toute sécurité
  •  Toujours un magasin près de chez vous     
Vous voulez être sûr que vos cadeaux seront sous le sapin de Noël à temps? Nos magasins vous accueillent à bras ouverts. La plupart de nos magasins sont ouverts également les dimanches, vous pouvez vérifier les heures d'ouvertures sur notre site.
  •  Retrait gratuit dans votre magasin Club
  •  7.000.0000 titres dans notre catalogue
  •  Payer en toute sécurité
  •  Toujours un magasin près de chez vous

Het raadsel doorgronden...

over kinder- en leerlingbesprekingen in de vrijescholen

Christof Wiechert
Livre broché | Néerlandais
18,00 €
+ 36 points
Livraison sous 3 jours ouvrables
Passer une commande en un clic
Payer en toute sécurité
Livraison en Belgique: 3,99 €
Livraison en magasin gratuite

Description

Het mag een gemeenplaats zijn dat iedere leerkracht zich moet inspannen om zijn leerlingen te begrijpen. Want zonder echt begrip van de leerling zijn de leerprestaties veeleer een toevalsproduct. Hoe moet het onderwijs eruit zien wanneer je de leerling maar oppervlakkig kent?

De produc­tieve leraar probeert de leerling te begrijpen zodat daardoor bruggen gebouwd kunnen worden die het leren optillen boven het niveau van de dwang of het drillen. Het was het ideaal van Steiner dat de wekelijks plaatsvindende pedagogische vergadering in de scholen een voortdurende scholing zou vormen op de leerweg om de leerling te begrijpen. Hij noemde dat: 'Word psychologen!' Maar daarmee wordt geen normale psychologie bedoeld. Hij demonstreerde deze 'kunst van het leren-begrijpen' daadwerkelijk in de vergaderingen waaraan hij zelf vaak deelnam. Je kunt ook zeggen dat wanneer de taak van de school uit opvoeden en onderwijzen bestaat, dat dan het vermogen om de leerling te begrijpen en de daaruit voortvloeiende geïndividualiseerde omgang met de gemeenschap van de klas het eigenlijke keurmerk van een school vormen. Binnen het kader van de Pedagogische Sectie in Dornach werden de hier geschetste aanwijzingen opnieuw opgepakt en vandaaruit is de kunst van de kinder-/leerlingbespreking ontwikkeld. Die is te beschouwen als een kwaliteitsinstrument voor een lerarengemeenschap ten behoeve van de ontwikkeling van kinderen en leerlingen. Een bijzonder neveneffect van deze activiteit, voor zover die in het leven van een school tot gewoonte mocht worden, is dat van daaruit het hele pedagogische gebeuren in de school­gemeenschap een buitengewone stimulans kan krijgen.

Spécifications

Parties prenantes

Auteur(s) :
Editeur:

Contenu

Nombre de pages :
197
Langue:
Néerlandais

Caractéristiques

EAN:
9789491748691
Date de parution :
20-11-17
Format:
Livre broché
Dimensions :
135 mm x 210 mm
Poids :
281 g

Les avis